Author: zainabibrahim
•Tuesday, December 04, 2012

oho..
isnt it life is beautiful???
yes it is and it will always be..

do some blog walking while listening to a video: anaesthetised cat..
ciannn, cat pon kene bedah..
ingatkan rabbit n tikus jer kan?? heeee

owh saja nk simply simpan this entry i read it from somewhere..

5 rules to happiness..

1. Free your heart from hatred
lapangkan la hati dari kebencian.. sedangkan tingkat terendah dalam ukhwah adalah apabila seseorang itu berlapang dada dengan saudaranya.. dan untuk berlapang dada, wajiblah untuk tidak membenci.. dan saling berkasih sayang itu adalah requirement untuk menjadi orang yang beriman..
“Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”
Hadis riwayat Bukhari & Muslim
so, sila berlapang dada dan jangan membenci :)
2. Free your mind from worries
jangan gundah, jangan terlalu risau tentang sesuatu yang di hadapan.. kita kan diajar untuk sentiasa bertawakkal kepada Allah.. untuk meletakkan sepenuh pengharapan dan perwakilan kepadaNya.. kerana hanya Dia yang mengetahui segala sesuatu di hadapan kita.. dan semua pun telah diatur mengikut ketetapanNya..
“……. Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. (2) Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan [keperluan] nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan [yang dikehendaki] Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (3)”
At-Talaq (65): 2-3
kalau la Allah dah atur semua dan semua ketetapanNya adalah yang terbaik, dun worry too much k!! usaha dan tawakkal.. insyaAllah.. :)
3. Live simply
hidup la besederhana.. sekadar keperluan.. Allah menciptakan nafsu dalam diri manusia.. syaitan pula menghiaskan indah kehidupan dunia ni.. semua pun untuk menguji manusia sama ada mereka kuat atau tidak dalam menanti keindahan sebenar di kampung akhirat kelak..
“Dijadikan indah pada [pandangan] manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik [surga]..”
Ali-Imran (3): 14
jadinya, hidup la sekadar keperluan.. jangan dilayan sangat nafsu duniawi.. :)
4. Give more
setiap anggota tubuh kita adalah pinjaman dari Allah.. agar kita bermanfaat kepada yang lain.. setiap nikmat datang dengan tanggungjawab.. tanggungjawab untuk sentiasa memberi kepada yang memerlukan.. tanggungjawab sedekah yang tidak hanya dengan harta.. malahan dengan setiap ruas tulang yang diberi pinjam Allah kepada kita..
“Setiap ruas tulang manusia wajib disedekahi, setiap harinya selama matahari masih terbit. Mendamaikan antara dua orang (yang berselisih) adalah sedekah, menolong seseorang naik ke atas kenderaannya dan mengangkat barang-barangnya ke atas kenderaannya adalah sedekah, berkata yang baik adalah sedekah, setiap langkah berjalan menuju shalat adalah sedekah dan menyingkirkan gangguan dari jalan adalah sedekah.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
5. Expect less
bukan ganjaran dunia yang kita harapkan.. sebaliknya ganjaran syurga Allah yang dikejar.. apalah makna sebuah ibadah dan sedekah kalau tanpa keikhlasan, kalau mengharapkan pandangan dunia, ganjaran dunia.. kalau expect benefit dari setiap perkara..
“Itulah [karunia] yang [dengan itu] Allah menggembirakan hamba-hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal saleh. Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan”. Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri”
As-Syuraa (42):23
credit to: superholkyhood(ghurabahk.blogspot.com)

omg2, , , i was so touch with the wordss..
insya allah i will always try ...
because everyday we lived a life that full of challenges..
and it is fully depends on us how to treat our life as..
whether we gonna lose it or we gonna stand up strong..
okay, aja2!!

#i miss this kucing..hiiiiiiiiiii#

This entry was posted on Tuesday, December 04, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: